בחנוכה בנשיאים ומפטירין בנרות דזכריה ואי מיקלעי שתי שבתות קמייתא בנרות דזכריה בתרייתא בנרות שלמה
If you had to choose which of these two הפטרות were more directly pertinent, which would you intuitively choose? Would it not be the מנורות of שלמה? After all, they do speak of actual מנורות in the בית המקדש whereas זכריה speaks only of a מנורה he saw in a dream. And wouldn't the "אחרונים" defer to the "ראשונים"? Why then is the הפטרה of זכריה given precedence and we only read that of שלמה if we have to שבתות חנוכה?
Perhaps there is more to the הפטרה of זכריה. On חנוכה we are not just celebrating the נס of the מנורה but also השם delivering us from the hands of the mighty Syrian Greeks who sought to completely destroy Judaism. The נבואה of זכריה foretells the eventual return to ירושלים and rebuilding of the second בית המקדש following the 70 bitter years of גלות בבל. Therein lies the message to never lose hope even in the darkest of days for השם's salvation is just around the corner, a pertinent theme indeed for חנוכה.
No comments:
Post a Comment